Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Terppuliino
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 9:10 am

Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Terppuliino »

Helsingin Sanomat 19.10.1993 kirjoitti:Isä surmasi kaksi tytärtään ja itsensä Heinolassa

HEINOLA - Heinolalainen 1946 syntynyt perheenisä surmasi 1978 ja 1980 syntyneet tyttärensä ja itsensä perheen omakotitalossa Heinolassa maanantaina. Surmatyöt paljastuivat, kun perheen äiti palasi kello 16:n jälkeen töistä kotiin. Tutkimukset ovat kesken, eikä poliisi halua tässä vaiheessa paljastaa tapahtumien yksityiskohtia. (HS)

Eli tulipa käytyä katsomassa tuo Apulannasta kertova elokuva Teit meistä kauniin. Elokuvassa myös tämä ikävä perhesurma saa osansa. Elokuvassa siis esitellään Ilona niminen tyttö,joka on Tuukka Temosen entinen tyttöystävä. Ilonan isä "Hepe" pitää musiikkikauppaa Heinolassa mistä Toni Wirtanen käy ostamassa kitaran kieliä. Seuraavassa kohtauksessa Tonin silloinen tyttöystävä kysyy Tonilta että kuuliko tämä jo että tämä Hepe olisi surmannut Ilonan,kun musiikkikauppa meni konkurssiin.

Erittäin vähän löytyy kyseisestä tapauksesta tietoa. Suomi 24:selta löytyi tällainen minkä paikkaansa pitävyyttä ei voi tietää. "Juttu kulki nuorten (80-syntyneen tytön) kavereiden keskuudessa näin;
Isä odotti lapsia kotiin aseen kanssa askarteluhuoneessa. Oli ensimmäisenä kuulemma tappanut perheen koiran, sitten nuorin tytär tuli koulusta kotiin, tappoi hänet ja viimeisenä vanhimman tyttären joka oli soittamassa apua paikalle. Sen jälkeen ampui itsensä. Vaimo tuli töistä 16.00 jälkeen kotiin ja löysi perheensä kuolleena lasten askarteluhuoneesta.. Näinä päivinäkin askarteluhuoneen ikkunassa on joku musta kalvo, eli ei taida olla uusien asukkaiden käytössä tämä kyseinen huone..."

Tuukka Temosen imagen haastattelussa hän kertoo juurikin että tämä Ilona oli se henkilö josta kyseinen surullinen Apulannan kappalekkin on tehty. Fanithan ovat pitkään kehittäneet tarinaa siitä että tämä Ilona olisi ollut Tonin tyttöystävä mikä ei paikkaansa pidä.

Onko tästä tapauksesta jollain lisätietoa?
Terppuliino
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 9:10 am

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Terppuliino »

Tässä vielä tuosta imagen haastattelusta nuo tapausta koskevat kysymykset Tuukalle.

"Elokuvassa on Ilona-niminen tyttö, jonka hänen isänsä tappaa. Onko tämä Ilona?-kappaleen tarina?

Heinolassa tohon aikaan isä tappoi itsensä ja kaksi tytärtään. Se oli ensimmäisiä perhesurmia ja kosketti meidän sukupolvea tosi paljon. Ilona-biisissä on mun ja Tonin sanoitukset, ja mä oon aatellut silloin sitä tyttöä. Fanit ovat sitten luoneet sille biisille oman mytologiansa.

Onko tämä todennäköisesti myös Tonin tulkinta kappaleesta?

Se on todennäköisesti myös Tonin tulkinta. Se oli niitä harvoja asioita, mitä Toni halus tuoda elokuvaan. Se kysyi, voisko se olla siellä jossain muotoa. Mä sanoin, että kyllä se sinne mahtuu."

http://www.image.fi/image-lehti/miksi-j ... tattelussa
Terppuliino
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 9:10 am

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Terppuliino »

Ja tässä vielä Ilona kappaleen sanat,mitkä kyllä helposti saavat miettimään että kyse on itsemurhasta.

Ilona?

En aina voi sua ymmärtää
Oisit ees voinut yrittää
Vaikka joskus tuntuu
Että kaikki on turhaa
Sä koitit mulle selittää
Ei oo järkee jatkaa elämää
Mä tahdoin olla sulle
Syy jatkaa huomiseen
Sä olit perhonen, jonka siivet
Eivät kauas kantaneet
Sä väsyit kylpyhuoneeseen
Nyt kun öisin katson tähtiin
Ja sun kasvos siellä nään
Rakastun uudelleen
Et halunnut mua sun maailmaan
Vaikka koitin sua niin rakastaa
Sä sanoit et on parempi mulle
Et halunnut satuttaa
Kun eilen näin sun itkevän
Mä aavistin sun lähtevän
Sun silmät katsoi tyhjää
Nuku rauhassa, pikkuinen
Sä olit perhonen, jonka siivet
Eivät kauas kantaneet
Sä väsyit kylpyhuoneeseen
Nyt kun öisin katson tähtiin
Ja sun kasvos siellä nään
Rakastun uudelleen...
Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 516
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Kaunis kappale. Ja itsekkin olen pitänyt sitä itsemurhan tehneelle kirjoitettuna.
Avatar
Kyläseppä
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 6:09 am
Paikkakunta: Seppä Ilmarisen paja

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Kyläseppä »

Tovi kirjoitti:Kaunis kappale. Ja itsekkin olen pitänyt sitä itsemurhan tehneelle kirjoitettuna.
Kaunis kappale ja soinnut. Sen tiesin että ei ole Tonin tyttöystävästä tai muittenkaan kertoma laulu. Nyt tiedän mistä laulu kertoo.
Ei ne juurikaan puhuneet ja netistä ei saanut tarkkoja faktoja. Mutta sanat kyllä tuo heti mieleen itsarin tehneestä ihmisestä. Eihän tätä soitettu keikoilla.
Terppuliino
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 9:10 am

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Terppuliino »

Kyläseppä kirjoitti:
Tovi kirjoitti:Kaunis kappale. Ja itsekkin olen pitänyt sitä itsemurhan tehneelle kirjoitettuna.
Kaunis kappale ja soinnut. Sen tiesin että ei ole Tonin tyttöystävästä tai muittenkaan kertoma laulu. Nyt tiedän mistä laulu kertoo.
Ei ne juurikaan puhuneet ja netistä ei saanut tarkkoja faktoja. Mutta sanat kyllä tuo heti mieleen itsarin tehneestä ihmisestä. Eihän tätä soitettu keikoilla.
Nykyään jo ovat soittaneet. Itse ainakin 2010 luvun alussa todistin tätä ruisrockissa.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Onpa tosiaan omituista, jos tuo on tehty murhatulle ihmiselle. Ihan kuin olisi itse aiheuttanut oman kuolemansa. Haloo! :shock:
Ehkä olisi ollut parempi kun eivät olisi yhdistäneet kappaletta mihinkään tosielämään kuuluvaan tapaukseen. :|
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Kyllä Ilona minun käsittääkseni on kirjoitettu ihan toiselle tytölle joka oli kamankäyttäjä ja itsetuhoinen jo ennen sitä onnistunutta itsemurhaansa. Eli ihan eri tyttö kyseessä. Apulantahan ei tietääkseni ikinä esitä Ilonaa keikoilla ja että kyseessä nimenomaan on edesmennyt tyttöystävä. Juttu on ollut sangen arka ja Wirtanen on joissakin haastatteluissa ollut hyvin jyrkkä sen suhteen, ettei biisin taustoista ole saanut kysellä. En siis usko että elokuvaankaan olisi päästetty totuutta tarinasta biisin takaa.
mikko1979
Hetty Wainthropp
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja mikko1979 »

Tovi kirjoitti:Kaunis kappale. Ja itsekkin olen pitänyt sitä itsemurhan tehneelle kirjoitettuna.
Kaverin itsemurhasta tulee 20 päivä kuluneeksi 13 vuotta. Tämä kappale oli hänen suosikkejaan.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Terppuliino kirjoitti:Tässä vielä tuosta imagen haastattelusta nuo tapausta koskevat kysymykset Tuukalle.

"Elokuvassa on Ilona-niminen tyttö, jonka hänen isänsä tappaa. Onko tämä Ilona?-kappaleen tarina?

Heinolassa tohon aikaan isä tappoi itsensä ja kaksi tytärtään. Se oli ensimmäisiä perhesurmia ja kosketti meidän sukupolvea tosi paljon. Ilona-biisissä on mun ja Tonin sanoitukset, ja mä oon aatellut silloin sitä tyttöä. Fanit ovat sitten luoneet sille biisille oman mytologiansa.

Onko tämä todennäköisesti myös Tonin tulkinta kappaleesta?

Se on todennäköisesti myös Tonin tulkinta. Se oli niitä harvoja asioita, mitä Toni halus tuoda elokuvaan. Se kysyi, voisko se olla siellä jossain muotoa. Mä sanoin, että kyllä se sinne mahtuu."

http://www.image.fi/image-lehti/miksi-j ... tattelussa
Ensimmäisiä perhesurmia? Ehkä sitä laman aaltoa silloin, mutta ei todellakaan mitään ensimmäisiä perhesurmia Suomessa. Jotenkin tuntuu että perhesurmissa oli jonkinlainen piikki 50-80 -lukujen välillä, tai sitten niistä vanhemmista tapauksista ei vain juurikaan puhuttu tai olivat jo unohtuneet ja nuo on ne tapaukset mistä täällä Minfollakin on sitten juttua. Itselle ensimmäinen perhesurmatapaus mistä kuulin oli Pulkkilan perhesurma vuonna 1975, eli aika reilusti ennen Heinolan tapahtumia. Ja sitäkin ennen toki on tapahtunut näitä vaikka kuinka.

Lillukanvarsiin nyt kuitenkaan puuttumatta, on tuo aika erikoinen lähtökohta jos Ilona? todellakin kertoo murhatuista. Sikäli Apulannan tyypitkin olivat tuolloin juuri siinä tunnekuohuiässä kun tuo tapahtui, joten tapaus on vaikuttanut varmaan aika paljon rankemmin henkisesti. Onhan se ollut Iso Juttu nuorten elämässä, eikä edes positiivisella tavalla.

Ilona? on itsellekin tuttu kappale omasta nuoruudesta, mutta itsemurhaan minäkin olen sen tähän asti aina yhdistänyt. Toki eihän tässä nyt tiedä tuon vanhemman tytön henkistä tilaa ja elämää sen syvemmin, voihan se olla että kyseessä on ollut itsemurhahakuinen tai jotenkin dramaattinen persoona, jolloin kappale istuu tähän henkilöön vaikka kuolema onkin tullut eri tavalla kuin olettaisi.

Piti ihan selvittää että milloin tuo kappale on edes alun pitäen ulos tullut ja näyttäisi että vajaa kaksi vuotta tuon Heinolan perhesurman jälkeen, vuonna 1995 tammikuussa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Mikäili tuttu Apulannan hardcorefani tietää mistä puhuu, Ilona oli helsinkiläistyttö. Hänestä ja hänen lopustaan ovat puhuneet aikanaan julkisuudessa ihan toisen bändin jäsenet.
Mutta se varmasti on totta että omien kotikulmien perhesurma jonka tekijät ja uhrit tiedetään on varmasti ollut raskaan muistijäljen jättänyt tapaus.
janita
Jane Marple
Viestit: 1014
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 5:58 pm

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja janita »

Täytyy vähän sekoittaa...

Puhuttiin tästä Ilona?-biisin (huom. Kappaleen nimessä on kysymysmerkki) taustasta n. vuosi sitten siskon kanssa tämän törmättyä juuri noihin "se kertoo Tonin entisen tyttöystävän itsemurhasta"-huhuihin. No syy, miksi sisko tätä ihmetteli, on se että hän seurusteli tuolloin 90-luvun puolivälissä Tonin silloisen pitkäaikaisen tyttöystävän veljen kanssa. Ihmetteli kovasti että onko tämä tosiaan tehnyt itsemurhan. Mutta kyllä se tyttöystävä on elossa. Tänäkin päivänä.

Selvästi henkilökohtainen tämä biisi tuntuu olevan Tonille ja pohdin tämän ketjun myötä tuon biisin mahdollisia taustoja.

-biisin nimi sis todellakin on Ilona?
-Apulanta itse liittää sen myös toiseen kappaleeseensa Valokuva.
-Tuo Tonin 90-luvun puolivälin tyttöystävä on häntä vuosia nuorempi (tälle tytölle Toni on tehnyt kappaleen Teit meistä kauniin).

Minun mielestäni tuo kappale voisi kertoa raskaudenkeskeytyksestä tai keskenmenosta. Siinä valokuvabiisissä on rikkirevitty valokuva ja kuollut perhonen (siinäkin perhonen) lattialla. Ensilumi tytön haudalla... Valokuva voisi olla ihan vain ultraäänikuva tai symbolisemmin mielikuva perhepotretista. Kysymysmerkki Ilonan nimen jälkeen voisi myös kertoa syntymättömästä tyttölapsesta. Tonihan on melko tuore isä ja tämän Ilona?:n ottaminen jollain tapaa leffaan voisi myös selittyä sillä, että tahtoo muistaa siinä myös syntymätöntä.

Ilona? on Tuukan ja Tonin yhteinen sanoitus. Sen on sanottu kertovan itsemurhasta ja senhän tuo teksti antaakin ymmärtää, mutta se itse henkilökohtainen tausta voi (ja yleensä onkin) jotain vähän muuta. Apulanta onkin todennut kyseisen kappaleen pohjaavan "löyhästi tositapahtumiin". Ts. Heinolassa surmattuun Ilona-tyttöön joka kosketti, mutta ehkä tosiaan myös johonkin vielä henkilökohtaisempaan, josta ei haluta puhua.

Myös Tuukan tuon aikainen tyttöystävä on elossa.

Tuo tausta on tosiaan vain omaa spekua, mutta olen kyllä tosiaan lähes varma että itsemurhan tehneeseen tyttöystävään tämä kappale ei liity.
Aavatulio
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Loka 01, 2013 10:17 pm

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Aavatulio »

Täysi Purenta kirjoitti:Kyllä Ilona minun käsittääkseni on kirjoitettu ihan toiselle tytölle joka oli kamankäyttäjä ja itsetuhoinen jo ennen sitä onnistunutta itsemurhaansa. Eli ihan eri tyttö kyseessä. Apulantahan ei tietääkseni ikinä esitä Ilonaa keikoilla ja että kyseessä nimenomaan on edesmennyt tyttöystävä. Juttu on ollut sangen arka ja Wirtanen on joissakin haastatteluissa ollut hyvin jyrkkä sen suhteen, ettei biisin taustoista ole saanut kysellä. En siis usko että elokuvaankaan olisi päästetty totuutta tarinasta biisin takaa.
Tää muuten ei pidä paikkaansa, jokasella Apiksen keikalla jolla oon käyny on myös soitettu Ilona ja tosissaan 7 keikkaa nyt takana. Muistaakseni oon myös lukenut jutun, jossa kumotaan tää tyttöystävä-huhu, että ei tosissaan oo ainakaan Tonin entinen tyttöystävä kyseessä.
Nothing lasts forever except you and me
Puukko-Mack
Remington Steele
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2011 12:04 am

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Puukko-Mack »

Tälläinen pieni OT teille musadiggareille. Se miksi Ilona? kappaletta ei ole esitetty. Liittyisikö tähän löyhästi syynä myöa eräs suomalainen muusikko aikanaan; Kristian..
Avatar
Kyläseppä
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 6:09 am
Paikkakunta: Seppä Ilmarisen paja

Re: Heinolan perhesurma-93 (Apulanta-Ilona)

Viesti Kirjoittaja Kyläseppä »

Puukko-Mack kirjoitti:Tälläinen pieni OT teille musadiggareille. Se miksi Ilona? kappaletta ei ole esitetty. Liittyisikö tähän löyhästi syynä myöa eräs suomalainen muusikko aikanaan; Kristian..
Kerro vaan, älä pidä jänntyksessä...

Vituttaa tommoset kommentit. Hittoako arvuuttajana siellä toimit, kerro mitä tiedät tai pidä turpas kiinni.

Tää mikään Musavisa tai vastaava ole.
Vastaa Viestiin